+98(21)55421082 | امروز چهارشنبه ، 5-2-03
0 سبد خرید

بازرسی چرخ طناب و درام در جرثقیل ها

تحت شرایط عادی دستگاه ها تحت بازرسی دوره ای قرار گرفته و شرایط کلی آن ها ثبت می گردد.چنین بازرسی هایی معمولاً شامل درام ،چرخ طناب و سایر قطعاتی می شود که با طناب فولادی در تماس بوده و در معرض فرسودگی قرار دارند. به عنوان یک عمل احتیاطی مضاعف،قطعات در ارتباط با طناب ،باید قبل از نصب طناب فولادی نو مورد بازرسی مجدد قرار گیرد.

اولین چیزی که در هنگام بازرسی چرخ طناب و درام باید بررسی شود ،شرایط شیارهاست.برای بررسی اندازه خطوط جداکننده و میزان فرسایش شیارها از گیج شیار استفاده می شود.گیج باید حدود 150درجه از قوس با شیار در تماس باشد.

دو نوع گیج به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند و مهم است که بدانیم از کدام یک در اندازه گیری استفاده شده است.

این دو گیج از نظر اندازه گیری درصد مازاد بر قطر اسمی طناب با هم تفاوت دارند.

برای شیارهای نو یا بازسازی شده گیج مورد استفاده قطر اسمی به اضافه درصد کامل مازاد برقطر است.در حالی که برای شیارهای کار کرده گیج مربوطه قطر اسمی به اضافه نصف درصد مازاد بر قطر است.شیارهای کوچکتر از آن قابل پذیرش نیست و باید دوباره ماشین کاری شود در غیر این صورت طناب فولادی آسیب خواهد دید.

وقتی که چرخ طناب مجدداً ماشین کاری می شود باید اندازه های حداقل توصیه شده برای شیارهای نو در آن رعایت گردد.

اندازه شیار با چگونگی تطبیق گیج شیار با آن ارزشیابی می شود.هنگام بکار بردن گیج شیار کارکرده عبور نور از زیر آن قابل پذیرش نیست اگر از گیج شیار نو استفاده می شود عبور مقداری نور ممکن است قابل قبول باشد اما در حقیقت این امر باید در مقایسه اندازه گیری با قطر واقعی طناب مورد قضاوت قرار گیرد.

برای طناب نو احتیاط بیشتری در مورد تطابق آن با اندازه شیار باید معمول گردد. خاصیت طناب فولادی این است که بلافاصله پس از بکارگیری ،قطر آن ها کم می شود. در نتیجه ممکن است طناب نو روی شیار کارکرده ای که توسط گیج شیار کارکرده مورد تائید قرار گرفته است به خوبی کار کند.با این حال در برخی مواقع قطر طناب کاهش نمیابد و در این صورت فرسودگی غیر طبیعی اتفاق می افتد.

باید به خاطر داشت که شیار تنگ نه تنها طناب را گاز گرفته و به آن آسیب می رساند بلکه باعث جلوگیری از حرکت و تنظیم ضروری مفتول ها و استرندهای طناب می شود.از طرف دیگر یک شیار بیش از حد بزرگ ،تکیه گاه کافی را فراهم نخواهد کرد.در این حالت طناب پهن خواهد شد و در نتیجه حرکت آزادانه مفتول ها و استرندها محدود خواهد گردید.

اندازه شیار تنها عاملی نیست که باید مورد بررسی نزدیک قرار گیرد وضعیت شیار نیز عامل مهمی است و آن این که روشن شود آیا شیار صاف است یا موجدار؟

اگر شیار زده دار است باید مجدداً ماشین کاری شود یا اگر به طور نسبتاً عمیقی موجدار است معنی آن این است که چرخ طناب یا غلطک و یا درام باید تعویض گردد.اگر تصمیم به تعویض گرفته شد در صورت امکان باید چرخ طناب یا درام بزرگتری نصب شود و یا جنس سخت تری به عنوان جایگزین انتخاب گردد.

بررسی شیار همچنین باید شامل چگونگی فرسایش آن باشد اگر فرسایش آن خارج از مرکز باشد به طوری که طناب به کناره ها ساییده شود،در این صورت سیستم هدایت طناب باید تنظیم مجدد گردد و از جنس سخت تری به عنوان جایگزین استفاده شود.

هنگام بررسی شیارها ،بیرینگ های مربوط به چرخ طناب و غلطک ها نیز باید بررسی شود آن ها باید به راحتی بچرخند در غیر اینصورت هریک باید به طور صحیح روغنکاری شود.لرزش چرخ طناب به علت بیرینگ های شکسته یا فرسوده قابل پذیرش نیست.

بیرینگ های معیوب لرزش هایی را در طناب ایجاد می کنند که در صورت عدم رسیدگی باعث از بین رفتن سریع طناب می شود همچنین بیرینگ های معیوب نیروی لازم برای جابجایی یک بار معین توسط طناب را به علت افزایش بیش از حد نیروی اصطکاک بالا می برند.

چرخ طناب های با کناره های شکسته می تواند باعث شود که طناب از روی آن بیفتد و به ماشین آلات گیر کند .در این صورت طناب معمولاً پاره شده و در هم می پیچد دلایل فراوانی وجود دارد که ثابت می کنند چرخ طناب ها با کناره های شکسته باید فوراً تعویض گردند.

چرخ طناب یا درامی که سطح آن دارای زنگ زدگی می باشد می تواند باعث ایجاد حالت شلاق زدن شود.این شلاق یا موج تا ترمینال انتهایی حرک می کند که در آن جا باعث خمیدگی شدید طناب می شود.این حالت موجب شکستگی مفتول ها در اثر فرسودگی می گردد.

گاهی سیستم هدایت طناب به گونه ای است که شلاق یا موج توسط چرخ طناب یا درامی مهار می گردد در این صورت شلاق باعث شکستگی مفتول در طول تاج استرندها می شود.واضح است که چرخ طناب یا درام هایی که چنین لرزش هایی را موجب می شوند باید تعمیر یا تعویض گردند.

بازرسی باید همچنین روی کلیه شرایطی که موجب فرسایش و آسیب به طناب فولادی می گردد متمرکز شود.

در درام های صاف شیارها یا ناهمواریهایی می تواند بوجود بیاید که باعث جلوگیری از پیچیدن صحیح طناب روی آن می شود این ناهمواریها معمولاً در نقطه ای که ماشین در حال شتاب گرفتن است بیشتر می باشد.در صورت چنین اتفاقی ،سطح درام باید با ماشین کاری تعمیر شده و یا تعویض شود.فرسودگی بیش از حد در درام های شیار دار باید از نظر تعمیرات عمق یا عرض شیارها بررسی شود این حالت مخصوصاً در مواردی که از درام دوبل استفاده می شود اهمیت بیشتری دارد.

صرف نظر از این که چه نوع درامی مورد استفاده قرار می گیرد فرسودگی بیش از حد درام معمولاًموجب از بین رفتن سریع طناب می گردد.این وضعیت هنگام پیچیدن چندین لایه روی درام چشمگیرتر است.

زاویه عبور

امکان پیچیدن منظم طناب فولادی روی یک درام صاف بستگی به عوامل ذیل دارد:
مقدار نسبت D/d
سرعت چرخش درام
زاویه عبور
عاملی که شاید بیش از سایر عوامل در نحوه پیچیدن طناب اثر گذار است زاویه عبور می باشد.زاویه عبور را می توان به زاویه حاصل از دو خطی تعریف کرد که یکی از آن ها از وسط چرخ طناب ثابت و درام با زاویه 90درجه می گذرد و دیگری کناره درام را به عمق (گودی)شیار در چرخ طناب ثابت وصل می کند (کناره درام دورترین نقطه ایست که طناب می تواند روی سطح درام حرکت کند).

زاویه عبور چپ از سمت چپ خط وسط چرخ طناب و زاویه عبور راست از سمت راست خط وسط چرخ طناب اندازه گیری می شود.

در تجهیزاتی که طناب فولادی از روی یک چرخ طناب اصلی یا ثابت به روی یک درام می پیچد لازم است که زاویه عبور محدود باشد.

برای بهترین کارآیی و عملکرد،زاویه عبور در این حالت نباید از 1.5درجه برای درام های صاف و 2 درجه برای درام های شیاردار تجاوز کند .

زاویه عبور بزرگتر از این حدود توصیه شده می تواند مشکلاتی مثل پیچیدن نامطلوب طناب روی درام های صاف و سائیده شدن طناب به لبه های شیار ها در درام های شیاردار منجر شود.همچنین زاویه های عبور بزرگتر شرایطی را ایجاد می کند که موجب فشردگی و سائیدگی طناب روی درام گردد.همچنین از زاویه عبور خیلی کوچک یا کمتر از 0.5درجه نیز باید اجتناب کرد چرا که چنین زاویه عبوری موجب انباشته شدن طناب روی هم می گردد.


تلگرام باختر پدید

TEL : +982155421082-8
Fax : +982155421083
Email: info [at] bpfco.com
Web: www.bpfco.com
www.malayer-bpf.com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | BPFCO Corporation